Allmänna villkor

Uppdaterad 15 december 2020

Nedan finns de allmänna villkoren mellan arrangören Badlands Outdoor Adventures (nedan kallad för BOA) samt klienten/kunden (nedan kallad för resenären).

§ 1 BOKNING OCH BETALNINGSVILLKOR

Anmälningsavgiften är bindande och är 50% av den totala ”Daily rate” för din resa, såvida inte annat är skriftligen överenskommet Mellan BOA och resenären.
Anmälningsavgiften måste vara bokförda på, av BOA angivna, bankkonto senast 7 dagar efter bokning av resan eller på eventuell fakturas angivna förfallodag.

För att bokningen skall vara gällande behöver resan vara fullbetald senast 4 veckor före avresa såvida inte annat har skriftligen avtalats.
Vid bokning senare än fyra veckor före avresa, måste hela resans pris vara oss till handa senast 7 dagar efter bokning av resan.

Om resenären inte betalar hela resans pris i enighet med dessa villkor har BOA rätt att avboka resan och behålla anmälningsavgiften för nedlagd tid och kostnader.

§ 2 AVBOKNINGSVILLKOR

Vid avbokning av resan tidigare än 45 dagar innan avresedatum förfaller anmälningsavgiften till fullo såvida det inte finns en annan individuell, skriftlig överenskommelse. Researrangörens samarbetspartner kräver en deposition vid bokning, det är därför inte möjligt att betala tillbaka detta belopp vid en eventuell avbeställning.

Vid avbokning av resan senare än 45 dagar innan avresedatum förfaller hela resans kostnad, dvs totala ”daily rate” beloppet såvida det inte finns en annan individuell, skriftlig överenskommelse.

Vid köp av paketresor tillämpas ingen ångerrätt.

  1. Avbokning i händelse av krigshandlingar etc.
    Resenären kan avboka en paketresa före avfärd, utan att betala någon avgift, om det på resmålet uppstår extraordinära omständigheter som påverkar paketresan och när utrikesdepartementet, hälsomyndigheter etc. avråder resenären att åka.
    I händelse av avgiftsfri avbokning, är resenären berättigad till full återbetalning av priset för resan men har ingen rätt till ytterligare kompensation från researrangören.
    Den kostnadsfria avbokningsrätten gäller inte om resenären visste eller kunde känna till sagda händelse, eller om händelsen var allmänt känd vid tiden för ingåendet av avtalet.
  2. BOA kan ställa in en resa på grund av:
    a)Force Majeur,
    b) eller till följd av att tillräckligt antal människor inte anmält sig till den aktuella resan, varvid BOA måste underrätta resenärerna senast 15 dagar före avresan.

Vid avbokning enligt 2.2.a. kommer BOA att göra sitt yttersta att kräva tillbaks erlagt belopp från Outfittern (lokala leverantören) och återbetala det till resenären men BOA kan inte garantera resultatet för detta och kan därmed inte bli återbetalningsskyldig i det fall där resenärens betalningar har gått till Outfittern och Outfittern nekar återbetalning.
Vid avbokning enligt 2.2.b skall hela anmälningsavgiften samt den del av resans kostnad som resenären erlagd återbetalas utan avdrag. Men utöver detta har resenären ingen rätt till ytterligare kompensation från BOA.

§ 4 REKLAMATIONER

Eventuella anmärkningar på resan/arrangemanget måste göras till BOAs agent/kontaktperson direkt på plats från resmålet. Anspråk på ersättning måste skickas in skriftligen inom 2 veckor efter hemkomst till BOA.

§ 5 PRISÄNDRINGAR

Inträffar det att anmälan blivit bindande mellan BOA och dennes anlitade Outfitter och prisförändring/ar sker på en eller flera av de produkter som resenären har inhandlat av BOA, är BOA berättigad att därav justera priset för arrangemanget.
BOA förbehåller sig rätten att höja eller sänka priset vid kursändringar, devalveringar och andra förhållande som BOA inte kan råda över.

§ 6 Riktlinjer till framtida resor i samband med COVID-19
  1. Om du bokar en resa till ett land, där UD avråder alla icke-nödvändiga resor har du rätt till att få tillbaks hela erlagda beloppet om UD avråder resor till resedestinationen vid tidpunkten för resan. Vi strävar efter att återbetala det inbetalda beloppet fortast möjligt och senast omkring den tidpunkt, då du skulle ha rest ut på den köpta resan.
  2. Då UD uppdaterar sin resevägledning varje torsdag kommer därför en eventuell avbokning från vår sida ske ca: 1–2 veckor före planlagd avresedag.
  3. Om du har köpt en resa till ett land dit UD tillåter resor kommer resan att genomföras. Om du, trotts detta, önskar avboka resan av något skäl skall du isåfall ta det med ditt försäkringsbolag så din avbeställningsförsäkring kan nyttjas.
  4. Om du har köpt en resa till ett land dit UD avråder alla icke-nödvändiga resor, men det är mer än 3 veckor kvar till avresa så avvaktar vi situationen. Du kan därför inte avboka en resa då och få pengarna återbetalda, utan får vänta enligt bestämmelserna nämnt härovan.
§ 7 RESENÄRENS ANSVAR
  1. Varje resenär är skyldig att lyda agentens/guidernas/lokala outfitterns/flygbolagets eller annan personal för resans genomförande, lämnade synpunkter och anvisningar.
    Varje resenär är även ansvarig för skada förorsakad genom överträdelser av lämnade anvisningar eller föreskrifter.
  2. Resenären förbinder sig att respektera ordningsbestämmelser som gäller för jaktarrangemanget samt uppträda på ett sätt så att medresenärerna inte störs eller känner sig generade. Vid grova eller upprepade missförhållanden eller olämpligt uppträdande kan resenären bli utesluten av BOA eller lokala Outfittern eller dess representanter under resten av resan.
  3. Åsidosätter resenären vad som åligger honom enligt de ovannämnda punkterna, förbehåller sig BOA rätten att skilja resenären från resan alternativt förhindra resenären att påbörja resan. BOA har då rätt att tillgodoräkna sig det totala priset för resan dvs totala daily rate samt eventuella utlägg vid inhandlade flyg/resebiljetter. I sådana fall är resenären ansvarig för sin egen hemtransport och relaterade kostnader. Vid nekande av resenären har resenären ingen rätt till någon form av ersättning för paketresans kostnad.
  4. BOA kan inte hållas ansvarig vid myndighetsutövande, inkluderat men ej begränsat till polisingripande gentemot resenären i samband med resenärens olämpliga uppträdande. I sådana situationer är resenären själv ansvarig för kostnader som åläggs resenären, och resenären kan inte göra några anspråk gentemot vare sig BOA eller den lokala Outfittern. Ej heller är resenären berättigad till återbetalning av priset för paketresan.
  5. Vid eventuell sjukdom under resan är det resenären själv som står för alla kostnader i samband med sjukdomen så som läkarvård, sjukhusvistelse, särskild hemtransport etc. Därav vikten för resenären att se över sina rese- och olycksfallsförsäkringar.
    Resenärer som är medvetna om sitt hälsotillstånd är skyldig att konsultera med läkare innan bokning av resan. Deltagande i resan under alla omständigheter sker på eget ansvar.
  6. Om resenären inte uppfyller kraven för pass, visum, hälsoformalia, korrekt namn i resedokumenten och granskningen av dessa, reglerna för tid samt regler för uppförande, kan resenären inte ha några anspråk vare sig mot BOA, Outfittern eller underleverantören av paketresan för konsekventiella effekter, defekter, obehag eller förluster på grund av detta.
§ 8 FÖRSÄKRINGAR

I arrangemangets pris ingår inga försäkringar för kunden. Kunden ombeds därför att se över sina försäkringar och se till att denna är försäkrad med stöd för ansvar, olycksfall, reseförsäkringar, vård etc.
BOA kan vara behjälplig och boka flyg eller annan transport till upphämtningsplats men påtar sig inget ekonomiskt ansvar för förverkade biljetter vid inställd och/eller ändrad flyg/båt/tåg/bussresa eller bortkommen/skadad bagage. Resenären rekommenderas i alla lägen att köpa ombokningsbara biljetter.

Det är resenären ansvarar att se till att erforderliga försäkringar och avbeställningsskydd finns eller tecknas innan bokning av resan.

§ 9 Ansvar för trofébehandling och transport

BOA hjälper till med att rekommendera samt administrera förberedelsen av troféer, transport och färdigställande av trofémontage men resenären ingår själv avtal om trofébehandling hos konservator och transportföretaget av troféer. BOA påtar sig inget ansvar för konservator arbete, transport, tull och speditionskostnader.
Vi vet alla, att en troféjakt, är till 100 % över först när troféerna har kommit hem till jägaren. Dessvärre uppstår det av och till problem med fel i troféhanteringen, behandling, konservatorsarbete och transport. För att lösa sådana problem effektivt är det viktigt att man vet vem som bär ansvaret för vad och inte minst vad man kan göra för att gardera sig på bästa möjliga sätt. Det är mycket viktigt att du sätter dig in i regler och ansvar för trofébehandling innan du åker iväg på en jaktresa.

  1. På de flesta av våra troféjakter sker den första delen av trofébehandlingen såsom flåning, saltning och renkokning av skalle direkt på jaktområdet. Denna del av trofébehandlingen är oftast en del av jaktarrangemanget och ligger därför inom lokala outfitterns ansvarsområde.
    Vad som angår hela den efterföljande trofébehandlingen som omfattar trofétransporten från jaktområdet och/eller det efterföljandet konservatorsarbetet är det ICKE en del av jaktarrangemanget och ligger därför UTANFÖR vårt ansvarsområde som agent och förmedlare av paketresor. Så snart en trofé övergår till en extern transportfirma eller konservator upphör således BOAs ansvar som jaktförmedlare.
    Sker det fel hos transportören eller konservatorn exempelvis i form av förväxling av horn, skinn, fel i garvning, felmontering, förkommet, transportskada etc. så ska resenären själv lösa problemet direkt med den aktuella transportfirman eller konservatorn, och således inte genom BOA. Detta gäller oavsett om transportfirma och/eller konservator föreslagits till dig av Outfittern eller BOA.
    Trofétransporten och konservatorsarbetet är således fullt ut resenärens egna ansvar och risk.
  2. Resenärens ansvar och risk beträffande trofén:
    Du kan själv göra en del för att förebygga de mest vanliga problemen med att tänka på följande regler:
  • Var själv med och märk upp med klar och korrekt markering dina troféer på jaktområdet.
  • Ta bra närbilder av dina troféer och sänd dem till din konservator direkt du kommit hem från jakten tillsammans med en lista över vad det är han kommer att motta och upplys honom om vem som är transportören.
  • Försäkra dig om att din konservator kontrollerar att det står ditt namn på alla troféer.
  • Försäkra dig om att din konservator kontrollerar skicket av det mottagna med det samma och uppmana din konservator om att ögonblickligen ge besked till dig om skinn, horn eller kranier är skadat eller saknas.
  • Teckna en försäkring för transporten av dina troféer så eventuella transportskador och ev. bortkommet är täckt.
  • Ha löpande kontakt med konservator och transportfirma så du vet var dina troféer är i processen. På detta sätt kan du lösa många av de små problem som kan uppstå under vägen.

Det finns en del djur som omfattas av Washington-konventionens lista över skyddade djurarter. Dessa djurarter kräver importtillstånd från myndigheten i resenärens hemland. Det är resenärens eget ansvar att inhämta detta tillstånd. Kontrollera www.cites.org. för närmaste kontor.

§ 10 BOA reserverar sig för prisändringar, tryckfel och utsålda varor.